Tuesday, January 12, 2010

Berakhirnya Fatrah Majlis Perwakkilan Pelajar.....Ampunilah hambamu ini Ya Allah!!!!!




Bismillahirahmanirahim....Ya Allah Ya Tuhanku lapangkanlah dadaku,mudahkanlah urusanku, bukalah simpulan lidahku agar mereka memahami kata-kataku...

Ku mulakan coretan ini dengan mengajak sahabat-sahabat untuk sama-sama bersyukur kepada Allah atas segala kurniaannya kepada kita....sahabatku.... mungkin jika ku bertanya kepada kalian sekalian, "apakah yang udara berikan apa kepada kita?"....jawapan yang akan keluar daripada kita kemungkinan adalah kehidupan...namun sahabatku ketahuilah kita tidak buta mata,tapi sebenarnya hati kita yang buta,buta mata hati, Allah yang berikan kehidupan kepada kita sahabatku bukan udara....bukan udara sahabatku....Allah yang berikan kehidupan....mari kita beristighfar jika kita buta hati selama ini....astaghfirullahala'zim....
Saat ku menulis coretan ini sahabatku, aku bukan lagi memegang portfolio biro pembangunan sahsiah dan kerohanian MPP USIM, saat ini MPP USIM sesi 2008/2009 telah dibubarkan, perasaan ini bercampur baur, namun mungkin boleh untuk kita kongsi bersama sedikit sebanyak pengalman dan kenangan diri yang kerdil ini untuk menegur diriku moga ada manfaatnya......
Masih segar dalam ingatan ini ketikapertama kali sampai di bumi USIM, kami mahasiswa tahun 1 terlibat dengan minggu taaruf....aku masih ingat ketika kami di perkenalkan dengan barisan MPP USIM ketika itu,aku begitu ta'ajub melihat berisan kepimpinan yang gah berdiri di atas pentas sehinggalah ke sesi soal jawab...melihat gelagat barisan MPP ketika itu,aku cukup kagum...jauh di sudut hati ini berkata, mampukah aku berada di situ suatu hari nanti??? persoalan itu ku tinggalkan untuk diriku....
kemudian kami dibawa mengelilingi kawasan kampus, kami berhenti rehat di coloseum, kami bertanya beberapa soalan kepada fasilitator, antara soalan yang ditanya mahasiswa baru " "macam mana nak jadi MPP ye abg?" aku mendengar acuh tak acuh kerana bagiku cukup susah untuk menjadi MPP......
Hari berganti hari bulan berganti bulan , namaku di calon untuk bertanding, jauh di sudut hati aku berasa sangat takut untuk memikul tanggungjawab, namun atas pertimbangan yang kritikal aku menyahut cabaran bertanding,Allah memilihku untuk berada di barisan MPP 2008/2009,
Aku mula belajar dan belajar....jatuh bangun,susah payah,sepak terajang, gelak ketawa ku lalui dengan tekad kerana Allah....kata-kata semangat daripada sahabat-sahabat terus menguatkan hati ini berjuang dalam MPP. Sehingga hari ini masih terngiang-ngiang di telingaku telatah program yang kami anjurkan.....masih terasa kemanisan bekerja dalam berpasukan. semua itu ku timba untuk mengharungi untuk bekalan dakwah di masa hadepan.
Bergiat dalam MPP memerlukan pengorbanan sahabatku,Aku masih teringat kata-kata kakakku ketika aku pulang kerumah kerana tok kesayanganku meninggal....sekian lama aku tidak pulang...katanya " nak tunggu sapa pulak meninggal baru nak balik" hatiku sebak, terasa begitu sedih...namun bagiku jika kakaku faham akan perjuanganku, kata-kta itu tidak akan keluar, aku perlu belajar besabar dan menerima teguran.
Sering kali ibuku telefon "bila nak balik apit? jawabku nanti mak, apit ada program" itulah jawapanku,namun alhamdulillah ibuku sangat memahamiku, untuk ibuku, anugerah jasa bakti yang ku perolehi pada anugerah AKSIS adalah untuk ibuku, itulah bukti selama ini aku jarang pulang ke rumah,jarang telefon ke kampung .dan kadang kala mengguris hati ibuku...namun aku sangat bersyukur,saat namaku di umum, aku katakan dalam hatiku, hadiah ini untuk mak, ayah dan sahabat-sahabat yang mendorongku,moga Allah merahmati kalian........
Sahabatku banyak batu loncatan dan soft skill yang ku pelajari,ianya sangat- sangat berharga dan mungkin boleh aku katakan tidak akan aku perolehi jika tidak menjadi MPP.moga ia berguna untuk berjuang di jalan Allah

Sahabatku terlalu banyak perkara untuk aku nukilkan, namun ku nukilkan beberapa kisah ringkas fatrah hidupku dalam memegang jawatan MPP adalah untuk memeberitahu bahawa tidak ada jalan mudah dalam menjadi pemimpin,kesusahan mengajar erti kehidupan, ayuh mari kita bangun bersama-sama menjulang semula obor perjuangan mahasiswa islam dalam meletakan islam di hormati diseantero dunia
Apa juga yang anda mahu kritik dan tegur sepanjang ku memegang jawatan MPP USIM,i'Allah akan ku terima dengan hati terbuka. Kami lakukan segala tugas atas kemampuan diri sepanjang memegang portfolia BPSK.
akhir kalam ku memohon ampun dan maaf kepada semua mahasiswa USIM sepanjang tempoh memegang jawatan ini terdapat salah, silap dan juga tidak dapat memenuhi kehendak mahasiswaUSIM....juga kemaafan kepada semua MPP USIM sesi 2008/2009 terutama rakan seperjuangan daripada BPSK saudari Aida Asmeeda Mohamed Akram andai berlaku khilaf sepanjang berjuang bersama dalam MPP USIM 2008/2009.......untuk sahabat-sahabat MPP USIM, ini bukanlah titik noktah untuk kita,namum bemulanya,momentum baru, tanggungjawab yang lebih besar menanti,moga tarbiyyah sepanjang tempoh memegang jawatan menjadikan kita seorang pejuang yang istiqamah dalam membangunkan USIM khususnya dan Malaysia amnya ke arah baldatun thoyyibatun warabbun ghafur.....amin ya Rabb....

No comments:

Post a Comment